BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

4 jenis manusia dalam dunia

1 mereka yang tidak ada lidah dan tidak ada hati
-orang yang bertaraf biasa, berotak tumpul dan berjiwa kerdil yang tidak mengenang Allah dan tidak ada kebaikan kepada mereka. mereka ini ibarat melukut yang ringan, kecuali mereka dilimpahi dengan kasih sayang Allah dan membimbing hati mereka supaya beriman serta menggerakkan anggota-anggota mereka supaya patuh kepada Allah.

2 mereka yang ada lidah tetapi tidak ada hati.
-mereka bijak bercakap tetapi tidak melakukan seperti yang dicakapkan. mereka mengajak manusia menuju jalan Allah tetapi mereka sendiri lari dari Allah. sabda Nabi s.a.w :'inilah yang paling aku takuti di kalangan umatku ialah orang alim yang jahat.

3 mereka yang mempunyai hati tetapi tidak ada lidah.
- mereka merupakan orang yang beriman. Allah telah mendindingkan mereka dengan makhluk dan menggantungkan di keliling mereka kesedaran tentang cacat cedera diri mereka. Allah menyedari mereka tentang kejahatan yang timbuloleh sebab mencampuri urusan orang ramai dan kejahatan yang timbul kerana mencampuri orang ramai dan kejahatan kerana bercakap banyak. Nabi s.a.w pernah besabda : ' barangsiapa yang diam akan mencapai keselamatan'.

4 mereka yang diajak ke alam ghaib, diberi pakaian kemuliaan.
-orang dalam golongan ini mempunyai ilmu-ilmu ketuhanan. hati mereka menjadi gedung ilmu Allah yang amat berharga dan orang itu akan diberi Allah rahsia-rahsia yang tidak diberi kepada orang lain. mereka mendapat bimbingan yang benar.

0 comments:

Post a Comment